Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 16 Ogos 2016

Tumis Air Fucuk Dgn Kentang πŸ˜†πŸ˜Š ^___^

Salam petang yg ceria kekawan :)

Tak tahu dah nak masak apa petang tu.. tengok dlm peti ais ada  fucuk tu.. dah lama juga tak makan tumis air  fucuk ni.. so nak keje mudah kita masak yg senang dimasak cepat dimakan hehehe..
Anak2 cukup suka fucuk ni masak dengan suhun .. pastu campur kentang perghhhh..


Resepi yg cukup mudahkan 1/2 jam dah terhidang diatas meja untuk dimakan.. Jom ler kome kite tengok ghuper mane resepi mudah ni yer.. hahahahaha..

RESEPI TUMIS AIR SAYUR FUCUK
Bahannya :-
- 1 bungkus fucuk dan suhun (yg bungkus sekali keluaran muslim ni jual kat halal mart ss 3 tu)
- 1 biji bawang merah dihiris
- 2ulas bawang putih dihiris
- 3 biji kentang dipotong empat
- 1 mangkuk kecil udang basah
- garam secukup rasa

Caranya :-
1. Rendam fucuk dan suhun sekejap.
2. Tumis bawang hiris dan udang basah. Kemudian masukan air secukupnya.
3. Lepas tu masukkan kentang, tunggu sehingga empuk, kemudian baru masukan fucuk dan suhun yg direndam tadi.
4. Bila kesemuanya dah elok empok, perasakan garam. 
5. Siap utk dihidang.

Saya regukan pula dengan sambal sardin.. lagi lah bertambah mereka makan.. lepas nak jadi cerita.. ada pulak najeeha masak nasi satu pot jer.. dia kata tak dengar mama kata satu pot setengah.. huhuhu.. jadi saya makan sesenduk jer lah.. kesian kena tinggalkan utk abahnya juga.. nak masak baru takut tak habis jer.. yg lebihnya saya meratah ajer lah tumis air fucuk tu seperiuk hahhahaha..




20 ulasan:

  1. Kami sekeluarga pun suka tumis air fucuk dengan kentang nie.. kadang-kadang saya pecahkan telur..

    BalasPadam
  2. Feberet kiteorng jugak...time bulan pose hari tu selalu je msk ni utk lauk sahur...sambal sardin pon feberet gak..hahaha...dua2 sedap berkrim di sukai ramai :p

    BalasPadam
  3. sedapnya kak..lauk2 simple camni

    BalasPadam
  4. Oh.. kakak ingatkan family kakak aje tahu masak air macam ini. Yati pun buat juga ye:) Rumah kakak pun selalu buat gini yati. Dah siap letak daun sup/daun bawang sedap kan:)

    BalasPadam
  5. peberet dana jgk nih kak... ratah gitu je pun sedap...
    daun apa yg akak gune tuh kak... bkn daun sup kan

    BalasPadam
  6. memang suka masakan ini...Arwah ibu selalu masak.

    BalasPadam
  7. Kat rumah akak pun selalu buat yatie .Orang kat rumah akak ni memang suka masak tumis air atau kadang benimg je.Memang sedap sangat kalau ada sambal sardin tu yatue....lainkali kena masak nasi lebih sikit baru puas makan.

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. sedapnya kak.. lagi2 bila nasi panas...
    Hahha, pandai jer kak najeha nak suruh ummi dia diet...

    BalasPadam
  10. sedap ni..buat mcm nasi bubur, kasi banjir..

    BalasPadam
  11. kadang-kadang memang buntu CH nak masak harian kan, selalu juga ana masak tumis air macam ni

    BalasPadam
  12. regu yang kena ni dua2 ni. sedap

    BalasPadam
  13. mmg fav kite tu kak .. klu meratah tu je pun kita boleh abis seperiuk hehehe sedap

    BalasPadam
  14. Patutlah kurus....ratah lauk aje rupanya hihi...
    Anak anak kita pun suka masak fucuk tu Tie buh suhun. Kadang tak de fucuk pakai suhun je dengan kentang....

    Memang regu terbaiklah sardin tu. Lauk simple gini kadang tu lagi bertambah kita makan kan....

    BalasPadam
  15. fav sy ni...selalu sy pecahkan telur bersama2... kalu terlebih rajin cendawan pun sy sumbat sekali

    BalasPadam
  16. Lama udh tak mkn fucukk..sonang masak eiiyh...

    BalasPadam
  17. Dapatlah berdiet sbb mkn nasi skt je. Hehe...

    BalasPadam
  18. Sayur fucuk tu memang suka sangat.

    BalasPadam
  19. Selalunya saya masak suun dan kentang aje. Fucuk ni tak berapa makan sangat. Sardin tu kalau sesekali dapat memanglah sedap.

    Eh, CH masak nasi 1 pot aje ke? Cukup ke nak makan anak beranak?

    Saya sekali masak nasi, 2.5 pot CH ^_^ Of courselah tak habis ~_^

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)