Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Selasa, 29 Mac 2016

RESEPI BUBUR SUM SUM MUDAH...emmmm dapyaaaa ^__^

Salam petang yg ceria ;)

Ini gara-gara tayangan  blogger Kak Noor dan Kak Yon si Pangkin Nenek lah saya teruja membuatnya.. tambahan cuaca panas bedesing membahang ni.. memang sedap lah pekena bubur sum sum yg keluar dari petiais ni...
Nyaman jer lalu di tekak ni kan Kak Noor ;)

Resepi ni saya ambil dari kedua blogger tu... pastu diolah  mengikut anak tekak anak beranak hahaha.. :D
Resepinya mudah kekawan.. bak kata pembantu saya chef Nabilah.. "Semudah 1 2 3 jer" *__*

RESEPI BUBUR SUM SUM
Bahannya :-
- 1 cawan tepung beras
- 1 cawan air daun pandan (kisar 5 helai daun pandan dgn 1 cawan air, tapis)
- 3 cawan santan
- 2 sudu besar gula
- Secubit garam.
- sedikit pewarna hijau

Caranya :-
1. Campurkan tepung beras, air pandan, santan, gula dan secubit garam, dan sedikit pewarna hijau, gaulkan mesra , saya guna wisker.
2. Masak dengan menggunakan api yg sederhana, kacau sehingga dia likat dan masak.
3. Kemudian masukan dalam acuan kecil atau boleh juga masukan dalam loyang, kemudian potong kecil2.
4. Sejukan sebentar kemudian masukan dalam petiais.
5. Bagi gula merahnya , saya guna gula melaka 250gm, 500ml air dan 2 helai daun pandan. Masakkan air dan gula melaka sehingga larut, bersama dgn daun pandan. Bila dah masak, tapis dan sejuk.
6. Siap utk dihidang.


Saya masukan dalam acuan puteri ayu ni.. setiap orang dalam rumah ni makan 3 biji seorang.. baru puas mentedarah bak kata Lieya Latif hahaha.. 
Jomlah kekawan merajinkan diri *___*

16 ulasan:

  1. Sedapnya kak... ni yang terasa nak buat hujung minggu ni ..

    BalasPadam
  2. menarik jer nampak....
    Boleh cuba ni.... Tapi entah bila la nak sampi seru tu... ekekkek

    BalasPadam
  3. betol tu makan bubur ni sejuk2 time panas2 camni memang heavan sangat2 >_<

    BalasPadam
  4. Bapak kakak suka bubur sum-sum ini Yati
    Tapi versi keluarga kakak biasa buat dua layer (putih/hijau). Masuk kat bekas transparent yg selalu org jual air tahu tu. Simpan lebih sikit. Nanti bila bapak nak dia ambiklah sebekas.

    Nantilah kalau kakak rajin buat masuk bekas cantik-cantik macam ini:)

    BalasPadam
  5. sedapnya bubur sum-sum ni
    menarik pula warna hijau...biasa nampak warna putih aje
    kalau masyarakat jawa, lepas rewang mesti ada bubur ni
    perghh...memang terbaik!

    BalasPadam
  6. kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkk ape kejam sgt niehhh!!!...kuih peberet ni...mak lieya rajin buat nieh...die buat banyak2 siap2 boh dlm bekas taufufah tu pastu boh dlm esbok...nak makan amik jek tuang air gula...sejuk2 mmg layan kat tekak....

    tapi versi akak menarik sungguh2...rajin betul siap beracuan2....gini kalo jamu kat org yg datang mmg bangga wooo sebab lawoooo heheheeheh....rasa dan rupe bersatu gituuuu kekekekeekek

    BalasPadam
  7. Sedapnya yatie...hari panas ni memang sedap lah makan bubur sumsum ni bila dah disejukkan.Akak rasa nk buat pulak ...Tapi akak ni tinggal ber3 ,ntah2 akak buat mkn sendiri....tapi ok juga kan boleh simpan kat petisejuk.

    BalasPadam
  8. comellah kak...good idea pakai acuan puteri ayu...boleh letak air gula kat tengah kan..saya suka bubur sum-sum ni..

    BalasPadam
  9. Sedapnyela hai..minum ptg ni syok juga....nmpk gayanya dpt tgokkk jerlah

    BalasPadam
  10. CH, kita pun teringin jugak sejak baca blog diaorang tu. Dari sehari ke sehari nak buat tp belum terbuat. Gula melaka yg dah siap dari Dapur Desa pun dah beli tu.... Cuma sum sumnya je belum jadi hihi...

    BalasPadam
  11. Glup...masuk ke tekak sedapnyanya.Cuaca panas apa saja yg sejuk memang sedap.

    BalasPadam
  12. cantiknya guna acuan puteri ayu...

    BalasPadam
  13. Terasa nyaman ja tekak...glup..hehehe

    BalasPadam
  14. sedapnya... terliur lak.. hehe..

    BalasPadam
  15. Mmg semudah 123 ni ...
    Nur mmg berhajat nk buat tp hubby x suka pula...
    Tgk versi yg ni ttp nk buat jugaa..mmg lawooo

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)