JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 12 Julai 2013

Iftar ke 2 ::: Spaghetti Meatball by Chef Nabilah :D

Sudah lama anak dara saya ni teringin nak masak spaghetti sendiri, jadi semalam saya kabulkan impiannya tu, balik dari ambil mereka di sekolah terus singgah di speed 99, tanya dia apa dia bahan-bahannya kakak, mama tak pernah masak, ingat rupanya kakak ni, dia yang pergi ambil sendiri barang-barangnya dan saya cuma bayar...

Balik rumah terus dia mandi dan saya tolong dia buka kan tin mushroom tu  dan cincang daging jer, lain semua dia buat, kupas bawang putih, bawang besar, potong mushroom kecil dan tumis bahan2 tu... memang dia suruh saya tengok jer... ada bakat juga kakak ni memasak walaupun umur baru 11 tahun kata hati saya, dalam pada dia memasak saya tanya nak buat air apa, mereka request air anggur tu..

Jadi buka puasa hari iftar kedua ni hasil tangan kakak nabilah ... sebenarnya saya dan jeeha kurang sikit spaghetti ni, yg suka sangat kak nabilah dan Nabil sampai 2 kali bertambah, jeeha cuma makan sedikit dan kemudian minta nasi bila nampak lauk ikan masin tu..


Ni plate nabilah tengok tu penuh dengan mushroom.. kegemaran dia tu.. :)
 
Mama ambil gambar dulu sebelum kakak makan.... layannnn :P


Nilah dia Master Chef Nabilah hehehe :D
Terkejut dia saya ambil gambar tekun sangat mengacau tu ...

Ni dah ok tak muka terkejut....

Kuahnya dah siap....

Rebus spaghetti yg dibeli di Madnaz tempohari.....
Ini semua adalah dari pengaruh nabilah membaca novel Ana Muslimah "Ana Junior Chef" yg dibeli dipasar stadium pada hari ahad tempohari... sekejap sahaja dia membaca buku dah khatam ... dah minat baca novel macam mama juga dia ni....




Jadi jika kekawan nak resepi boleh lah rujuk di bawah ni yg sama snap resepinya dari novel tu... memang sedap resepi ni, saya sendiri pun suka, boleh tahan juga air tangan kakak ni .... (yg tukang rasa masin nye mama hehe.. faham2 jer lah kekawan)
Bahan-bahannya (klik pic utk besarkan)

Cara memasaknya :D
p/s Nabil tiada dalam gambar ni sebab bed mood tak dapat makan dulu sebelum buka hehehe... sibuk nak makan dulu tanpa tunggu kakak nak buka, jadi saya tegur lah tu yg merajuk... tapi 2 kali juga tambah spaghetti kakak masak ni :D


13 ulasan:

  1. Waaaa....rajinnya anak dara ke dapor... tahniah kakak nabilah...nanti besar boleh jadi chef yer...

    BalasPadam
  2. bgs anak dara dah pandai masak..

    BalasPadam
  3. tu la untung ada anak dara. Semalam hb kata, "you beruntung, esok2 dah tua anak2 boleh tolong you kat dapur"...Emmmm....tua ye...kalau panjang umur. Ada 3 anak dara pingitan....Alhamdulillah

    BalasPadam
  4. Alhmdlh... tentu akak bangga dpt anak dara yg baru 11 tahun da tunjuk minat memasak...

    BalasPadam
  5. dah besar esok cuba masuk rancangan master chef,mesti boleh menang...hehe

    BalasPadam
  6. Salam yatie..beruntungnya yatie anak pompuan kecik lagi dah pandai masak

    BalasPadam
  7. Bagusnya nabilah kecik2 dah rajin ke dapur. Kagum sebab mak cik ni haa...dah kawin baru masuk dapur hihii...

    BalasPadam
  8. Senang CH kalau dia pandai masak kita pun boleh relax hehe

    BalasPadam
  9. wah, gud girl betul lh nabilah...kecik2 dh pandai masak...senanglah nnti bila dah besar ye syg....

    BalasPadam
  10. wah... Nabilah dah pandai masak..good girl, ada bakat jd chef..:)

    BalasPadam
  11. Tahniah kakak nabilah, dah pndai memasak..sebaya ngan anak dara sy yg no 2 ni kak..

    BalasPadam
  12. wahh bagus la kecik2 dah jadik chef kan..hehe tapi mana meatball nye?? tak nampak pun..hehe..

    http://joynhoney.blogspot.com.au

    BalasPadam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)