Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 15 Jun 2012

SERAWA DURIAN...

Sekarang ni durian tengah gugur dengan jayanya... maka dimana-mana pasar pagi or malam ada durian ni. Nabil memang suka durian.. masa pergi pasar malam SS6 sibuk dia suruh beli.. saya kata sini tak boleh beli sebab dia kira berat, 1kg RM5-RM8.. tak lah saya nak membeli. saya kata tunggu esok pasar malam SS7 murah sikit sebab dia kiri biji, 4 biji RM10, 3 biji RM10 juga sebab dia ikut saiz.

Jadi hari Rabu saya tunaikan hajat di hati Nabil.. suka bukan main lagi. Kak Jeeha pula suka serawa durian cecah dengan roti. Petang juga dia suruh saya buat, saya tunaikan juga permintaan kak Jeeha ni... Kak Nabilah pula dua-dua dia bedal.. memang hantu durian tapi tak de dusun durian :( harap membeli jer lah nampak nya. Rumah uwan di Kuang adalah sepokok dua tapi selalu berebut dengan monyet.. bila berbunga habis di luruhnya oleh monyet tu.. memang tak merasa apa jenis buah di rumah mak sebab banyak monyet.




Pagi tadi sebelum pergi sekolah, sarapan pagi kak Jeeha pun ini juga serawa durian, banyak juga dia makan. Saya ni dah pening-pening lalat sebab dalam rumah dah berbau durian jer.. belum lagi yang dalam peti ais, bila buka peti ais berbau jer durian.






RESEPI SERAWA DURIAN

Bahan-bahannya : (untuk 5 0rang makan saya buat sikit jer)


  •  5 ulas Durian
  • 250 grm santan kelapa
  • 3 cawan air
  • Gula putih secukup rasa manis yang dikehendaki ye..(kalau nak letak gula merah boleh juga)
  • sehelai daun pandan
  • Secubit garam

Caranya :

  1. Masukan durian, santan, air dan gula kedalam periuk.
  2. Masakan sehingga menggelegak
  3. Kemudian masukkan daun pandan 
  4. Rasa kemanisannya, ikutlah rasa yang dikehendaki, lepas tu letak secubit garam.. ini utk rasa lemak.
  5. Sendukan kedalam mangkuk, sedia utk dimakan


Disebalik cerita durian ni....mari tengok...

4 biji RM10.. dah suruh budak tu bukakan sikit nanti kat
rumah senang nak buka, yang ni saya buat serawa

3 biji RM10, yang ni kita orang makan camtu jer 

Isi warna kuning yang sangat yummy ^__^

Kak Nabilah yang cuba buka durian.. haha kalau gitu caranya sampai ke sudah tak
boleh buka kak oiii

Ni lah budak hantu durian, saya sekat juga makannya, takut panas malam nanti, 
tu pun pagi bangun tidur dah berlengging jer dengan seluar..

6 ulasan:

  1. lg 1 resepi serawa durian lg...kecur mlihatnye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat QH serawa durian... masa tengah ada dijual dipasar-pasar ni...

      Padam
  2. Balasan
    1. Huhuhu.. kesian.. jauh sangat akak nak pos utk Nadiah :D

      Padam
  3. jelesssnya...saya kalau makan durian, makan duriannya aje. Tukar jadi benda lain saya dah tak pandai nak makan :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena sabar banyak LL.. nanti balik Malaysia makan puas-puas ye... la bila bertukar tak boleh makan pula... :D

      Padam

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini ^__^
Maaf jika komen tidak sempat dibalas ye :)
Insha Allah saya akan kunjung balas ke blog anda :D

Mohon kerjasama kepada pemberi komen yg budiman,
Harap tidak meninggalkan pautan diruang komen,
Terima kasih atas perihatin anda :)