Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Jumaat, 29 Jun 2012

RESEPI KEK LAPIS KUKUS CREAM CHEESE

Saya suka sangat kek kukus coklat, begitu juga dengan anak-anak, hari tu  di blog kak yatie Sinar Kehidupan ada tayang kek kukus coklat lapis cream cheese. Saya pun cuba lah membuatnya, ternyata tersangat lah sedepanya. memang yummy betul... bila cheese di regukan dengan coklat lagi lah terasa nyamannya lalu ditekak.

Saya buat kek ni semasa nak buat potluck untuk hari sukaneka nabil tempoh hari, cikgu minta sumbangan makanan dan kuih muih...

Kek Lapis Kukus Cream Cheese

Saya dapat tiga bekas ini untuk resipi dibawah
Mari kita semak resepi yang di beri oleh kak yatie, saya mohon share resepinya di sini ya kak, bukan apa senang nak buat rujukan akan datang, taklah nak pegi selongkar dapur kak yatie lagi :))


Kek Lapis Kukus Cream Cheese (loyang 8x8x3inci)

BAHAN A
  • 250 gm cream cheese
  • 60 gm gula halus
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar air
  • 1 sudu besar tpng gandum
Cara-cara
  1. Pukul cream cheese bersama dngn gula hingga sebati.
  2. Masukkan telur diikuti dngn air dan tepung gandum. Pukul lagi dan gaul sebati.
  3. Biarkan sebentar.
BAHAN B (KEK)
  • 2 biji telur
  • 1 cwn gula halus
  • 1 sk vanilla
  • sedikit garam
  • 1/2 cwn air panas didih
  • 1/2 cwn cwn susu segar/cair
  • 1/2 cwn minyak jagung/masak
  • 1 cwn tpng gandum*
  • 3 sudu besar sebuk koko*
  • 1 sudu kecil baking soda*
  • 1/2 sudu kecil baking powder*(* bahan2 perlu diayak dulu)
Cara-cara
  1. Pkl telur didalam bekas lain bersama gula sehingga kembang.
  2. Setelah kembang masukkan vanilla dan garam.
  3. Masukkan air panas,susu dan minyak.
  4. Setelah itu masukkan tpng gandum,b.soda, b. powder dan serbuk koko yg telah diayak dan gaul sebati.
  5. Biarkan sebentar dan bahagi pada 2 bahagian. Bahagikan pada 2 bahagian.
CARA MEMASAK.
  1. Panaskan kukusan dan balut dengan kain penutupnya. Guna api sederhana je.
  2. Sapukan sedikit minyak/mentega di sekeliling loyang dan alas dngn kertas minyak.
  3. Tuang adunan coklat, tutup loyang dngn aluminium foil dan kukus selama 15-20 minit.
  4. Buka aluminium foil dan tuang adunan cream cheese diatasnya, tutup semula guna aluminium foil dan kukus selama 15 minit.
  5. Setelah itu tuang lagi adunan coklat selebihnya, tutup lagi guna aluminium foil dan kukus lagi selama 20 minit.
  6. Setelah benar2 sejuk, boleh potong dan hidangkan.

Khamis, 28 Jun 2012

Sukaneka Tadika Nabil

Pada hari selasa 26 Jun 2012, Tadika Nabil buat sukaneka, tadika buat secara kecil-kecilan di Masjid Negeri Shah Alam, saya pun terpaksa cuti hari tu sebab sebelah petang tiada penjagaan, lagi pun boleh saya jadi supporter Nabil :) 3 acara yang Nabil masuk iaitu bawa bola ping pong dalam sudu, isi air dalam botol dan lari kepit boleh. Saya tak dapat nak rakam nabil lari bawa ping pong dengan isi air dalam botol, laju benar nabil cuma saya dapat rakam gambar dia lari kepit bola, gelihati pulak saya tengok dia bawa bola tu..

Suara mama jer yang dengar kuat hehe

Panaskan badan sebelum bersukan

Bersama kawan baik Wajdi, saya mula ingat gegirl rupanya
lelaki, mama Fateha siap tanya mana tudung hehe
cikgu dia kata, lelaki lah kak ... ?

Masa lari bawa bola ping pong, berdesup Nabil lari saya
dapat snap gambar padang jer :))

Lepas tu terus duduk belakang kawan...

suruh juga dia ambil gambar dengan bola pingpong tu..

tunggu giliran untuk isi air dalam span pulak..

Tak sempat lagi nak snap.. dapat belakang jer.. haha mama
yang amatur dalam fotografer ni..
Hadiah pula akan disampaikan di tadikanya pada jumaat ni... semangat betul nabil bersukan.. Rumah kuning dapat nombor 2 , kemenangan mengikut rumah secara keseluruhan...

Rabu, 27 Jun 2012

Isnin, 25 Jun 2012

Ice Blanded Manggo



Cuaca sekarang memang panas betul, tambah lagi dengan jerebu.. aktiviti hanya dalam rumah ajer yang boleh dilakukan oleh budak 3 orang tu.. saya suruh minum air kosong banyak-banyak kalau dahaga tapi dah asyik minum itu bosan juga kan, so budak 3 orang tu pun  minta buat ice balanded manggo.



Saya beli di Tesco satu plastik berat 2.83kg RM3.50, buah dalam tu ada dalam 10 biji,  buahnya nampak sidikit ada yang buruk tapi masih elok lagi.

2 biji buah manggo di potong kiub

Satu manggkuk kiub ais

3/4 cawan air panas yang dikacau bersama 4 sudu besar gula
biarkan sejuk baru dimasukan dalam mesin blanded tu
Lepas tu letak didalam gelas dan masukan
sedikit buah mangga yang di potong kiub tu
"Kita minum dulu" kata Nabil.. yummy..
Selamat mencuba... hahaha... semua orang boleh buatkan :))

Jumaat, 22 Jun 2012

Aku bertaubat kepada Mu Ya Allah

Membaca di wall FB kawan saya, terasa pula ingin berkongsi di blog ini.. semoga dapat kita renungi bersama sebagai muhasabah diri ...



baca,renung dan share kepada semua!
Arwah Ibu Lawat Jenazah Anak (Kisah Benar)

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz yang bertugas memandikan mayat orang Islam di hospital. Lebih kurang jam 3.30 pagi, saya menerima panggilan dari Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang, Selangor untuk menguruskan jenazah lelaki yang sudah seminggu tidak dituntut. Di luar bilik mayat itu cukup dingin dan gelap serta sunyi dan hening.




Hanya saya dan seorang penjaga bilik tersebut yang berada dalam bilik berkenaan. Saya membuka dengan hati-hati penutup muka jenazah. Kulitnya putih, badannya kecil dan berusia awal 20-an. Allah Maha Berkuasa. Tiba-tiba saya lihat muka jenazah itu sedikit demi sedikit bertukar menjadi hitam. Mulanya saya tidak menganggap ia sebagai aneh, namun apabila semakin lama semakin hitam, hati saya mula bertanya-tanya. Saya terus menatap perubahan itu dengan teliti, sambil di hati tidak berhenti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Detik demi detik berlalu, wajah jenazah semakin hitam. Selepas lima minit berlalu, barulah ia berhenti bertukar warna. Ketika itu wajah mayat berkenaan tidak lagi putih seperti warna asalnya, tetapi hitam seperti terbakar. Saya keluar dari bilik berkenaan dan duduk termenung memikirkan kejadian aneh yang berlaku itu. Pelbagai pertanyaan timbul di kepala saya apakah yang sebenarnya telah terjadi? Siapakah pemuda itu? Mengapa wajahnya bertukar hitam? Persoalan demi persoalan muncul di fikiran saya.

Sedang saya termenung tiba-tiba saya dapati ada seorang wanita berjalan menuju ke arah saya. Satu lagi pertanyaan timbul, siapa pula wanita ini yang berjalan seorang diri di bilik mayat pada pukul 4.00 pagi. Semakin lama dia semakin hampir, dan tidak lama kemudian berdiri di hadapan saya. Dia berusia 60-an dan memakai baju kurung.

Ustaz," kata wanita itu."Saya dengar anak saya meninggal dunia dan sudah seminggu mayatnya tidak dituntut. Jadi saya nak tengok jenazahnya." kata wanita berkenaan dengan lembut.


Walaupun hati saya ada sedikit tanda tanya, namun saya membawa juga wanita itu ke tempat jenazah tersebut. Saya tarik laci 313 dan buka kain penutup wajahnya

"Betulkah ini mayat anak mak cik?"tanya saya."Mak cik rasa betul... tapi kulitnya putih."Makcik lihatlah betul-betul." kata saya. Selepas ditelitinya jenazah berkenaan,wanita itu begitu yakin yang mayat itu adalah anaknya. Saya tutup kembali kain penutup mayat dan menolak kembali lacinya ke dalam dan membawa wanita itu keluar dari bilik mayat. Tiba di luar saya bertanya kepadanya.

"Mak cik, ceritakanlah kepada saya apa sebenarnya yang berlaku sampai wajah anak mak cik bertukar jadi hitam?" tanya saya.Wanita itu tidak mahu menjawab sebaliknya menangis teresak-esak.Saya ulangi pertanyaan tetapi ia masih enggan menjawab.Dia seperti menyembunyikan sesuatu."Baiklah, kalau mak cik tidak mahu beritahu,saya tak mahu uruskan jenazah anak mak cik ini. "kata saya untuk menggertaknya.

Bila saya berkata demikian, barulah wanita itu membuka mulutnya.Sambil mengesat airmata, dia berkata,"Ustaz, anak saya ni memang baik,patuh dan taat kepada saya.Jika dikejutkan di waktu malam atau pagi supaya buat sesuatu kerja,dia akan bangun dan buat kerja itu tanpa membantah sepatahpun.Dia memang anak yang baik.Tapi..." tambah wanita itu lagi "apabila makcik kejutkan dia untuk bangun sembahyang,Subuh misalnya, dia mengamuk marahkan mak cik.Kejutlah dia, suruhlah dia pergi ke kedai,dalam hujan lebat pun dia akan pergi, tapi kalau dikejutkan supaya bangun sembahyang,anak makcik ini akan terus naik angin.Itulah yang mak cik kesalkan." kata wanita tersebut.

Jawapannya itu memeranjatkan saya.Teringat saya kepada hadis nabi bahawa barang siapa yang tidak sembahyang,maka akan ditarik cahaya iman dari wajahnya.Mungkin itulah yang berlaku.Wajah pemuda itu bukan sahaja ditarik cahaya keimanannya,malah diaibkan dengan warna yang hitam.

Selepas menceritakan perangai anaknya,wanita tersebut meminta diri untuk pulang.Dia berjalan dengan pantas dan hilang dalam persekitaran yang gelap.Kemudian saya pun memandikan, mengapankan dan menyembahyangkannya.

Selesai urusan itu, saya kembali ke rumah semula.Saya perlu balik secepat mungkin kerana perlu bertugas keesokan harinya sebagai imam di Masjid Sultan Sallehuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.Selang dua tiga hari kemudian, entah kenapa hati saya begitu tergerak untuk menghubungi waris mayat pemuda tersebut. Melalui nombor telefon yang diberikan oleh Hospital Tengku Ampuan Rahimah,saya hubungi saudara Allahyarham yang agak jauh pertalian persaudaraannya.

Selepas memperkenalkan diri, saya berkata,"Encik, kenapa encik biarkan orang tua itu datang ke hospital seorang diri di pagi-pagi hari.Rasanya lebih elok kalau encik dan keluarga encik yang datang sebab encik tinggal di Kuala Lumpur lebih dekat dengan Klang."Pertanyaan saya itu menyebabkan dia terkejut,"Orang tua mana pula?" katanya.

Saya ceritakan tentang wanita berkenaan, tentang bentuk badannya,wajahnya, tuturannya serta pakaiannya."Kalau wanita itu yang ustaz katakan,perempuan itu adalah emaknya, tapi.... emaknya dah meninggal lima tahun lalu!"Saya terpaku, tidak tahu apa yang hendak dikatakan lagi.Jadi 'apakah' yang datang menemui saya pagi itu?

Walau siapa pun wanita itu dalam erti kata sebenarnya,saya yakin ia adalah 'sesuatu' yang Allah turunkan untuk memberitahu kita apa yang sebenarnya telah berlaku hingga menyebabkan wajah pemuda berkenaan bertukar hitam.Peristiwa tersebut telah terjadi lebih setahun lalu, tapi masih segar dalam ingatan saya.Ia mengingatkan saya kepada sebuah hadis nabi,yang bermaksud bahawa jika seseorang itu meninggalkan sembahyang satu waktu dengan sengaja,dia akan ditempatkan di neraka selama 80,000 tahun.Bayangkanlah seksaan yang akan dilalui kerana satu hari di akhirat bersamaan dengan seribu tahun di dunia.
Kalau 80,000 tahun?

Ingatlah..azab meninggalkan solat fardhu ini amat dahsyat dan tidak putus-putus seksaannya dari kehidupan dunia hinggalah kehidupan akhirat..Semoga kita semua mengambil iktibar dari cerita ini dan menjadi orang yang sentiasa menjaga solat,InsyaAllah.. -via Islam Iman Ihsan

P/s: Ambillah pengajaran dari cerita diatas ini. Semoga kita semua tidak menjadi seperti cerita ini. Amin. InsyaAllah. :)

Khamis, 21 Jun 2012

Resepi Puding Roti Marble Coklat

Tengok roti ada lagi, hari-hari sarapan roti muak juga budak 3 orang tu, sebelum expired baik di buat sesuatu yang boleh disimpan lama dalam peti ais. Hari tu Dapur Madiha ada tayang Puding Roti Marble Coklat. Boleh cuba ni, kata hati saya, tambahan ada coklat lagi budak 3 orang tu suka..

Semalam saya pun cubalah dan jadilah pulak puding tu dan sangat sedap.. lembut jer masuk kat tekak... nayaman sekali. Saya mohon share resipi ye Dapur Madiha. Sebelum tengok resipi kita tengok gambar dulu...
Bila di potong cam ni nabil cakap zebra hahaha
Bila potong macam ni kakak kata bentuk hati lah

Saya dapat 6 bekas ni utk resipi dibawah

PUDING ROTI MARBLE COKLAT

1st source : hanamemories
2nd source : Izahdaut
Bahan-bahan
4 keping roti
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
170ml susu cair
10gram serbuk agar2 @ sepeket
1/2 cawan gula - bleh kurangkan
2 sudu besar butter@marjerin (cairkan)
31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
2 sudu besar serbuk koko @ coklat emulco- hana campur coklat Hersheys
Cara-cara
Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 dan gula ke dalam periuk.
Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih tadi.
Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih lagi. matikan api.
Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. (Jika menggunakan serbuk koko, bancuh dahulu dgn sesudu air panas jadikan pes agar tidak berbiji2@bergentel2 serbuk koko tersebut).
Ambil sesenduk warna putih@plain dan tuang di tengah2 loyang. kemudian ambil sesenduk warna coklat, tuang di atas warna putih@plain tadi. biarkan puding gerak sendri ke tepi. tak payah ratakan atau kacau. ulang smula kaler putih@plain dan buat hingga habis.. ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan cepat sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam.

Nota : Kemanisan puding sila ejas ikut selera masing2. dan bagi yang kurang gemar berlemak, kurangkan sukatan susu pekat.

Rabu, 20 Jun 2012

WW : Panas berdesing... jom mandi kolam..

I am Shark kata Nabil hehe
Tambah lagi dua orang
Masuk Qaseh sepupu dia orang , Nabil the only boy hehe
Bila saya dapat joint sama kata zaraa khadeejah.. tengok dulu
ye zaraa..