Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Sabtu, 10 Disember 2016

ROTI PURI SEDAPπŸ˜†☺

Assalamualaikum kekawan..
Selamat bercuti dihujung minggu kekawan.. masa tu tengok FB.. keluar pulak resepi roti puri tengok macam sedap je..
Jadi kita save dulu kat sini nanti rajin buat ye :)


Roti Puri for breakfast...
Resepi Roti Puri
Sedappp n sangat mudah

2 cawan tepung gandum*
1 sudu kecil yis kering *
1 sudu kecil gula*
3 sudu besar minyak masak*
1/2 sudu kecil garam*
3/4 cawan air panas mendidih
Air biasa jika perlu.. kalau doh keras sgt...  kalau x.. x perlu yer

Caranya;

1. Satukan bahan yang bertanda * gaul sehingga berderai.

2. Masukkan air panas, uli selama 3-5 minit.

3. Bulat-bulatkan sebesar bola ping pong ( jangan besar sangat) dan perap selama 30 minit. Tutup dengan kain.

4. Canaikan atas pencanai biar leper. Jangan leper sngt.

5. Panaskan minyak dn goreng. Untuk bagi kembong kena curah minyak atas roti ye.

Boleh di cicah dengan apa2 je kuah.

Sumber : Facebook

p/s Saya bercuti sehingga minggu depan, balik kampung, jadi entri ni auto publish. Nanti kalau rajin saya BW ye:)

Jumaat, 9 Disember 2016

TATACARA SOLAT ORANG SAKIT

Assalamualaikum kekawan..
Salam Jumaat yang barokah, semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya.








"Dan (diperintahkan): Hendaklah kamu mengerjakan solat/sembahyang dan bertaqwa kepadaNya, dan Dia lah Tuhan yang kepadaNya kamu akan dihimpunkan (pada hari akhirat kelak)".(Al-An'aam 6:72) 

Walau dalam apa jua keadaan kita , solat jangan ditinggalkan, itulah tanda pengabdian kita kepada Allah kerana kita adalah hamba Nya..

Bila tengok gambar diatas, pakaian adalah pakaian dihospital, teringat dulu menjaga almarhum abah dan almarhumah mak, bila masuk waktu solat, maka tolong mereka untuk mengambil wuduk utk bersolat, saya guna spray ajer membantu mereka berwuduk, masa tu almarhum abah boleh duduk lagi diatas katil, jadi almarhum solat duduk seperti gambar yang pertama tu.

Berlainan dengan almarhumah mak, yang sakit strok, jadi ajar mak cara-cara solat terlentang tu dengan menggunakan isyarat mata, kekadang katil hospital boleh turun naik, jadi kami naikkan sedikit untuk memudahkannya solat, begitu juga dirumah, kami belikan katil begitu untuk memudahkan untuk menjaganya, sebenarnya katil tu dari almarhum abah.

Semoga kita semua dapat menjaga bersolat kerana kita itu lah perkara yang pertama ditanya di akhirat kelak.

p/s Sumber gambar : Facebook

Khamis, 8 Disember 2016

Kawan Karib Yg Sedang JATUH... Kita Yang Rasa SAKITNYA...


Assalamualaikum...Sekarang sahabat kita berada di hospital...kita masih memerlukan beliau di samping kita.. Marilah sama-sama berdoa semoga kesihatan beliau kembali pulih setelah jatuh secara  tiba-tiba....semoga di permudahkan...saya pun tak  sangka nak jadi macam ni...

Sumber : WhatsApp