Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Khamis, 23 Mac 2017

Jalan-jalan Johor 1 :: Kenduri Kahwin πŸ˜ŠπŸ˜πŸ’–

Assalmualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yang baik jua hendaknya.

Hari sabtu 18/3/2017 kami sekeluarga menuju ke Johor Baharu untuk menghadiri kenduri kahwin anak sepupu en suami di Ulu Tiram, anak kak Ebit ni tunggal.. kena wajib datanglah kan :)
FIL siang2 dah bagi tahu.. lagi pun dah lama tak jumpa .. last jumpa tahun 2013 masa arwah Mak Utih meninggal.
Tapi kali ini sungguh mencabar perjalanannya.. selalunya 4 jam perjalanan , kami hari tu terpaksa menempuh 2 kali ganda masa tu.. kerana banyak benor jumpa excident.. lagi lah kemalangan maut.. mana nak tunggu polis datang ukur lagi.. namun begitu .. Alhamdulillah kami selamat tiba di rumah kenduri pada pukul 2pm. dari rumah pukul 7am huhuhu..

Bergambar memang kegemaran mereka ni .. saya tumpang ajer hahaha.. ikut jer lah style yg dorang suruh.. simbol kasih sayang tu..

Bersama mak andak yang tudung biru tu.. adik FIL yg tinggal di Muar sg mati tu.. yang adik beradik lain kebanyakan tinggal di Johor Baharu dan seorang di Singapore.

Melepaklah sampai ke petang .. tak ada gambar Kak Ebit kerana sibuk melayan tetamu yg hadir.. kalau ada pun di kamera man pengantin tu. 

p/s lepas ni tunggu untuk JJCM Johor Baharu ye :)

Rabu, 22 Mac 2017

RESEPI TEPUNG BUNGKUS SEDAP..



Resepi Tepung bungkus sedap

Bahan untuk adunan tepung

1 bungkus tepung beras siam
5 cawan air
12 sudu gula
1 sudu garam
500 gram santan

Bahan untuk inti kelapa

3 biji kelapa parut (diambil putih sahaja)
500 gram gula melaka
1/2 sudu garam
250 gram gula pasir
2 sudu debu pulut
2 helai daun pandan

Cara membuat adunan tepung

1. Masukkan 2 1/2 cawan air, gula, garam dan santan ke dalam kuali dan kacau sehingga mendidih.

2. Baki 2 1/2 cawan air lagi dibancuh bersama tepung dan kacau sebati seterusnya masukkan sedikit demi sedikit ke dalam kuali dan kacau sehingga tepun betul-betul masak dan nampak berkilat.

Cara membuat inti kelapa

1. Masak kelapa parut dengan air sehingga masak

2. Setelah itu masukkan gula melaka, gula pasir dan daun pandan, kacau sehingga sebati dan sedikit likat.

3. Bancuh sedikit tepung pulut dengan air dan masukkan ke dalam adunan inti kelapa dan masak sehingga kering dan pekat.

4. Bulat-bulatkan inti kelapa dan gaul dengan debu pulut.

Cara membungkus kuih tepung bungkus

1. Ambil dua lapis daun pisang supaya tidak pecah ketika mengukus.

2. Letakkan sesudu tepung ke atas daun pisang dan ratakan sedikit.

3. Setelah itu masukkan 2 biji inti kelapa dan tutup dengan satu sudu lagi adunan tepung.

4. Bungkus dan lipat dengan rapi daun pisang supaya adunan tak terkeluar.

5. Kukus selama 20-25 minit.

6. Kuih tepung bungkus anda sedia untuk dimakan.

Selamat mencuba

Sumber :: Facebook

Jumaat, 17 Mac 2017

PENAWAR SAKIT DARI AL QURAN.

Assalamualaikum

TIAP TIAP PENYAKIT ADA UBATNYA KECUALI MATI.

*Demam Panas*
1. Surah al-Fatihah
2. Ayat Pemecah Kebuntuan {al-Hasyr : 21-24}
3. Doa {Bismillahil Kabir ...}
4. Doa Penyejuk

*Selesema*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Penghilang Sakit {Baca 7X}
4. Doa Penyejuk

*Penyakit Kulit*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Selawat Tafrijiyyah
4. Doa Penghilang Sakit {Baca 7X}

*Sakit Kepala*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Sakit Kepala {al-Waqi'ah : 19}
4. Doa {Bismillahil Kabir ...}

*Sakit Sendi*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Ayat Pemecah Kebuntuan {al-Hasyr : 21-24}

*Sakit Mata*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Selawat Tafrijiyyah
4. Doa Penyakit Mata
a. Doa Kesembuhan Penyakit
b. Surah Qaf : 22
c. Surah al-Qalam : 5

*Buta Seluang*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Buta seluang

*Sakit Mata Sebab Sihir*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Ayat Menentang & Melawan Sihir
a. Surah Yunus : 81-82
b. Surah al-'Araaf : 118-122
c. Surah Taa Haa : 69
d. Surah al-Nissaa' : 84
e. Surah Yusuf : 64
4. Doa Menghindar Syaitan
5. Doa Penyakit Mata

*Tahi Mata Berlebihan*
1. Surah al-Fatihah
2. Doa Tahi Mata Berlebihan

*Mata Dimasuki benda*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Penyakit Mata

*Sakit Perut*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Penghilang Sakit {Baca 7 Kali}
4. Doa Sakit Perut

*Batuk*
1. Surah al-fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Penghilang Sakit {Baca 7X}

*Bisa*
1. Surah al-Fatihah
2. Bismillah Tujuh
3. Bismillah Lima

*Sesak Nafas*
1. Surah al-Fatihah
2. Ayat Kursi
3. al-Mu'awwizat (Surah al-Ikhlas, Surah al-Falaq & Surah al-Nas}
4. Surah al-Insyirah
5. Doa Melegakan Sesak Nafas
a. Surah al-An'am : 125
b. Surah al-Zumar : 22

*Dada Berdebar-Debar*
1. Surah al-Fatihah
2. Ayat Kursi
3. al-Mu'awwizat
4. Doa Melegakan Debaran Dada
a. Surah al-Ra'd : 28
b. Surah al-An'am : 13
c. Surah al-Syura : 33
d. Surah al-Furqan : 45

*Sakit Gigi Biasa*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Doa Penghilang Sakit {Baca 7X}
4. Doa Sakit Gigi

*Sakit Gigi Bernanah, Gusi Bengkak & Barah Gigi*
1. Surah al-Fatihah
2. Ayat Pemecah Kebuntuan {al-Hasyr : 21-24}
3. Doa Pengecil
4. al-Mu'awwizat

*Kencing Malam*
1. Surah al-Fatihah
2. Ayat Pemecah {Surah al-Mukminun : 115-118}
3. Ayat Penahan {Surah Hud : 44}

*Cirit-Birit*
1. Surah al-Fatihah
2. Selawat Syifa'
3. Selawat Tafrijiyyah
4. Doa Penghalang sakit {Baca 7X}
5. Doa Sakit Perut

*#(INSYAALLAH DENGAN IZINNYA ALLAH SWT SETIAP PENYAKIT ADE UBATNYA,SEMOGA PERKONGSIAN INI UNTUK KITA BERSAMA)*✍🏻