Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Rabu, 19 April 2017

RESEPI SAMBAL SOTONG SUMBAT TELUR SEDAP..😊

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya..
Dalam minggu ni saya begitu sibuk.. tak sempat nak BW kekawan.. nanti saya terjah dan bom komen utk seminggu ye πŸ˜€πŸ˜‚
Sebelum tu marilah kita tengok resepi sotong yg membuat air liur meleleh πŸ˜‰
Asyik lalu je kat wall FB saya.. minta di save lah tu πŸ˜‰


Resepi Sambal Sotong Sumbat Telur yang sedap dan mudah! Memang terbaek!!!

Fav anak2 ni, mak ayah pun suka! Sedap sgt2, bertambah nasi! Share cpt!

Bahan-Bahan

Inti Sumbat:
2 biji telur ayam
carrot (dicincang)
sosej (dicincang)
secubit garam
minyak untuk menggoreng
1 sudu besar mayonis

Cara-cara:
campurkan semua bahan dan goreng hancur

Sambal Sotong:
3 ekor sotong
2 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih (ditumbok / dihiris)
3 sudu besar cili kisar
1 sudu rempah kari
1 biji bawang merah (dipotong bulat2)
2 sudu sos cili
minyak untuk menumis
3 batang pencongkel gigi/lidi
sedikit air asam jawa
garam & gula secukup rasa

Cara-cara:
1. sotong tadi disumbat dengan telur yang telah dimasak dan ditutup semula dengan kepala sotong dan dicucuk dengan pencongkel gigi / lidi
2. kemudian tumiskan bawang yang telah ditumbok tadi sehingga naik bau
3. Masukan cili kisar dan biarkan sehingga pecah minyak
4. Masukan serbuk kari dan sos cili
5. kemudian masukan sotong yang telah disumbat dengan telur dan biar sampai mendidih
6. masukan gula, garam dan air asam jawa sesedap rasa
7. masukan bawang besar yang telah dipotong bulat2
8. bila dah masak boleh la hidangkan ;)

Sumber :Facebook

Isnin, 17 April 2017

KITA DI GRED YG MANA 😟

*5 gred solat*πŸ•ŒπŸ•ŒπŸ•ŒπŸ’š

😩 *Gred E* πŸ•Œ
Bila azan, buat tidak tahu,  tengah memasak terus memasak, tengah berfb terus berfb, sedang tengok TV, terus tengok tv dan seumpamanya

πŸ˜” *Gred D* πŸ•Œ
Bila azan berkumandang, dia perlahankan tv, perlahankan radio, tetapi tetap meneruskan aktiviti, tidak bersedia untuk solat.

😌 *Gred C* πŸ•Œ
Bila azan berkumandang, terus mengambil wuduk dan solat.

😊 *Gred B*
Bila azan, terus berwudhu' dan Menuju ke masjid mahupun surau.πŸ•Œ

πŸ˜„ *Gred A*
Bila azan, sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu', dan bersedia untuk solat.πŸ•Œ

Apakah gred solat Kita❓
Kalau exam kita nak gred A sokmo..

Solat macam mana? Ingatlah.! solat adalah perkara no. 1 yang akan ditanya oleh Allah swt di hari perhitungan nanti bknnya result exam !
Solat terjaga πŸ’―insyaAllah benda lain pun πŸ‘✅✅ Sama2lah kta balance kan hal dunia & hal akhirat...

Jom muhasabah😌⏰⌚
BACALAH KEJAP..
TAK DOSA PUN..
DAPAT PAHALA FREE LAGI :)πŸ’šπŸ€✅

*7 kalimat yg harus di biasakan..*
πŸ€1. *_Bismillahirrahmannirrahim_*-Setiap hendak melakukan sesuatu.
πŸ’š2. *_Alhamdulilah_*-Setiap habis melakukan sesuatu.
πŸ€3. *_Astargfirullah_*-Jika melakukan sesuatu yang buruk.
πŸ’š4. *_InsyaAllah_*-Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan datang.
πŸ€5. *_Laa hawla walaaquwwata illaah billaah_*-Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.
 πŸ’š6. *_Innalillahi wainna ilaihi rojiun_*-Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khabar kematian.
πŸ€7. *_Lailaha illallah_*-Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.

*Ada 2 pilihan utk anda :*
πŸ‘‰1. Biarkn sja text ini tanpa bermanfaat untuk orang lain.
πŸ‘‰2. Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.

 πŸƒRasulullah bersabda, *_"Barangsiapa yang menyampaikan 1 ilmu sja dan ada orang yang mengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.._*πŸƒ

*_Amiiin ya rabbal alamin_*
Semoga bermanfaat.
Amiinnn.....✅
πŸ•ŒπŸ€πŸ•ŒπŸ€πŸ•ŒπŸ€πŸ•ŒπŸ€πŸ•Œ
Sumber : whatsApps

Jumaat, 14 April 2017

TERLENA πŸ˜ͺπŸ˜ͺπŸ˜ͺ




*TERLENA*
Dari Almarhum Pak Hamka

_Waktu berlalu begitu pantas menipu kita yang terlena_

_Belum sempat berzikir di waktu pagi, hari sudah menjelang siang, Belum sempat bersedekah pagi, matahari sudah meninggi._

_Niat pukul 9.00 pagi hendak solat Dhuha, tiba-tiba azan Zuhur sudah terdengar.._

_Teringin setiap pagi membaca 1 juzuk Al-Quran, menambah hafalan satu hari satu ayat, itu pun tidak dilakukan._

_Rancangan untuk tidak akan melewatkan malam kecuali dengan tahajjud dan witir, walau pun hanya 3 rakaat, semua tinggal angan-angan._

_Beginikah berterusannya nasib hidup menghabiskan umur? Berseronok dengan usia?_

_Lalu tiba-tiba menjelmalah usia di angka 30, sebentar kemudian 40, tidak lama terasa menjadi 50 dan kemudian orang mula memanggil kita dengan panggilan "Tok Wan, Atok...Nek" menandakan kita sudah tua._

_Lalu sambil menunggu Sakaratul Maut tiba, diperlihatkan catatan amal yang kita pernah buat...._

_Astaghfirullah, ternyata tidak seberapa sedekah dan infak cuma sekadarnya, mengajarkan ilmu tidak pernah ada, silaturrahim tidak pernah buat._

_Justeru, apakah roh ini tidak akan melolong, meraung, menjerit menahan kesakitan di saat berpisah daripada tubuh ketika Sakaratul Maut?_

_Tambahkan usiaku ya Allah, aku memerlukan waktu untuk beramal sebelum Kau akhiri ajalku._

_Belum cukupkah kita menyia-nyiakan waktu selama 30, 40, 50 atau 60 tahun?_

_Perlu berapa tahun lagikah untuk mengulang pagi, siang, petang dan malam, perlu berapa minggu, bulan, dan tahun lagi agar kita BERSEDIA untuk mati?_

_Kita tidak pernah merasa kehilangan waktu dan kesempatan untuk menghasilkan pahala, maka 1000 tahun pun tidak akan pernah cukup bagi orang-orang yang terlena._

Pak Hamka.
(Pujangga Nusantara)

Sumber : WhatsApp