Terima kasih jadi sahabat saya

JOM KITA KLIK KLIK ^___^

JOM KITA KLIK KLIK ^____^

Isnin, 26 September 2016

SERAM Datang Lagi... πŸ˜†πŸ˜Š Doa Kan SYAZA NAJEEHA Dipermudahkan..

Assalamualaikum kekawan..
Semoga kita semua berada dalam rahmat Allah dan dikurniakan kesihatan yg baik jua hendaknya...
Hainom weeyyy.. seram CH datang lagi.. kali ni seram untuk exam PSRA pulak.. 
 Legasi Nur dan Kayu Manis , hang seram juga ke.. Semoga anak2 kita dipermudahkan untuk menjawab peperiksaan PSRA ni :)

Wasap cikgu ni lagi saya seram juga.. tak boleh lewat ambil sebab kat situ dulu ada cubaan menculik anak-anak.. 😡😭😭 takut dengar culik2 ni kan.. depan rumah tunggu van sekolah pun kena culik tu.. dah tingkatan 3.. kira besar tu kan.. apa lagi anak saya yg baru darjah 6 ni..
Ya Allah.. lindungi lah anak2 kami dari segala yg memudaratkan.

Tengok jadual periksa yg najeeha bawa balik .. exam nya mula pukul 2.40pm hingga 4.40pm. Jadi saya ambil cuti halfday petang selama 5 hari tu.. jadi sebelah pagi tu saya masuk kerja dulu. Siapkan apa yg patut diofis ni dulu.. macam ni lah kalau ibu yg bekerja.. kena fikir dua2 sekali.. semoga dipermudahkan urusan saya pada minggu ini..

Seminggu ni saya akan mula bertafakur diatas sejadah memohon doa agar dipermudahkan Syaza Najeeha untuk menghadapi peperiksaan..
Kita telah berdoa.. berusaha dan akhirnya bertawakal.. redha apa jua ketentuan Allah..


Ahad, 25 September 2016

BAIK KAH.... Saya ???? 😌😌

Salam petang Ahad kekawan..
Renungan buat diri saya juga πŸ˜ŒπŸ˜” semoga saya sentiasa bermuhasabah diri..



Ψ§Ω„Ψ³َّΩ„Ψ§َΩ…ُ ΨΉَΩ„َيْΩƒُΩ…ْ وَΨ±َΨ­ْΩ…َΨ©ُΨ§Ω„Ω„Ω‡ِ وَΨ¨َΨ±َΩƒَΨ§ΨͺُΩ‡ُ - *_BAIK KAH, Saya ?_*

*"Baik kah saya"* walaupun selalu sholat 5 waktu serta tepat pada waktunya

*"Baik kah saya"* walaupun telah berhaji & umroh beberapa kali

*"Baik kah saya"* walaupun telah bersedekah setiap hari

*"Baik kah saya"* walaupun hari-hari kita memberi nasihat dan teguran kpd orang lain yang berbuat salah.

*"Baik kah saya"* walaupun sudah pakai jubah, berjenggot dan menutup aurat dengan sempurna.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap malam sholat Tahajjud, Witir, Hajat dan zikir

*"Baik kah saya"* walaupun  tiap hari ke masjid atau musholla utk shalat & menambah ilmu.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita update status berunsur nasihat dan dakwah.

*"Baik kah saya"* walaupun setiap saat kita menolong orang lain.

*al-Quran, surah an-Najm ayat 32:*

فلا ΨͺُΨ²ٓΩƒُّوْΨ§ Ψ§ٓΩ†ْفُΨ³ٓΩƒُΩ…ْ Ω‡ُوٓ Ψ§ٓΨΉْΩ„ٓΩ…ُ Ψ¨ِΩ…ٓΩ†ْ Ψ§ΨͺّٓΩ‚ٓΩ‰

*_"...........Janganlah kamu menganggap diri kamu suci (orang baik) karena Allah-lah yang lebih mengetahui siapa yang benar-benar bertaqwa_*

Aisyah (ra) ditanya orang *"Siapakah orang yang buruk?" dijawab olehnya "yaitu orang yang merasa dirinya baik". Beliau ditanya lagi "Siapakah orang yang baik?", maka dijawab "yaitu orang yang merasa dirinya buruk"*.

*_JANGAN MERASA DIRI KITA LEBIH BAIK DARIPADA ORANG LAIN._*

Karena kita takkan pernah tahu dimanakah dan bilakah saat *HATI* kita *IKHLAS* melakukan amalan-amalan soleh, menasihati orang serta beramal ibadah lain yang bakal diterima oleh Allah Swt.

*Kita tak tahu amal manakah yang Allah terima.*

_Selalu letakkan diri kita dalam keadaan :_

*_"Aku banyak kekurangan dan kelemahan, semua orang lain lebih baik dari aku karena hati manusia masing-masing hanya diketahui Allah"_*.

*_"Akulah yang paling buruk dikalangan manusia. Aku sedang perbaiki diriku dan mencoba menjadi berguna bagi orang lain._- AMIIIN YRA
πŸ‘.

Sumber : WhatsApp

Sabtu, 24 September 2016

SOS LADA HITAM



Sos lada hitam

Bahan-bahan ( ramai org boleh cicah )

2 sudu butter
1 1/2 sudu tepung gandum
sebiji bawang besar(potong dadu)
sebiji tomato (potong dadu)
seketul kiub ayam knors
2 cawan air
sedikit kicap pekat
sedikit sos cili/sos tomato
garam dan gula secukup rasa
1 sudu lada hitam(tumbuk halus)*boleh lebihkan amaun ikut selera
tepung jagung(standby)

Cara-cara

Cairkan butter dengan api kecil.
Apabila cair masukkan tepung gandum dan kacau sehingga perang
Kemudian masukkan bawang dan kacau sehingga naik bau wangi.
Masukkan kiub ayam dan kacau.
Masukkan air tadi dan kacau. Tambah sos cili(amaun ikut suka nak pedas atau tidak). Kacau hingga sebati.
Tambahkan kicap pekat sedikit demi sedikit. PERHATIAN jgn sampai hitam sgt, agak2 kecoklatan dah cukup.nanti tk cantik bile dihidang..apabila masak sos akan lebih likat dan hitam.
Masukkan tomato yang telah dipotong dadu tadi dan kacau
Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa
Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk tadi sedikit demi sedikit. Kacau hingga menggelegak.
Jika sos kurang likat, masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air sedikit demi sedikit sehingga agak-agak likat.Apabila sejuk sos akan lebih likat.
Boleh dihidangkan semasa bersama kambing panggang.

Sumber : Facebook